Projekt profilaktyczno - zdrowotny
„Ja i moja rodzina – jak mądrze i ciekawie wykorzystać czas bycia razem"
Nauka a codzienna aktywność fizyczna - czas trwania 11 – 15-05-2020r.
Poniedziałek – 11-05-2020r.
W poszukiwaniu bliskości
Każda rodzina potrzebuje rytuałów, które wspierają bliskość i ułatwiają wzajemne poznawanie siebie, potrzebuje również czasu na bycie razem. Poszukiwanie takich aktywności może być kreatywną przygodą, ale też nauką, bo wymaga uwzględnienia różnych, nierzadko sprzecznych, potrzeb i życzeń. Internet pełen jest inspiracji i pomysłów na wspólne aktywności dla rodziców i dzieci.
„Dziecko potrzebuje czuć, że jest ważne, a rodzic cieszy się jego towarzystwem i szuka sposobów na wspólne spędzanie czasu. W takiej atmosferze tworzenie rytuałów dla naszej rodziny, jest prawdziwą przyjemnością”.
Eksperci Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę
Ruch i swobodna aktywność fizyczna
Codzienna aktywność fizyczna i kontakt z naturą pozwalają dzieciom zredukować poziom stresu, zwiększają wydajność ich pamięci, a także poprawiają koncentrację i stabilność emocjonalną.
Polecamy:
SKAKANKA DLA NAJMŁODSZYCH
Ćwiczenia ze Skakanką My3 - TV dla Dzieci: https://www.youtube.com/watch?v=vP8EjcvDT3k
SKAKANKA PRZY MUZYCE UKŁAD TANECZNY ZESPOŁOWY
https://www.youtube.com/watch?v=PUWg7fXnCf0
SKAKANKA -GIMNASTYKA ARTYSTYCZNA
Drużynowe Mistrzostwa Polski i Eliminacje do Ogólnopolskiej Olimpiady Młodzieży – Magdalena Karcz https://www.youtube.com/watch?v=tbe2S9drG0A
UKŁAD GIMNASTYCZNY ZE SKAKANKĄ JAGODY MAZUREK - SP STARY UŚCIMÓW-POWIATOWY KONKURS TALENTÓW
Nagranie z konkursu "POKAŻ NA CO CIĘ STAĆ"
SKAKANKA DUŻA
Skakanka w swoim założeniu miała służyć jednej osobie do skakania. Jednak można wykorzystać ją do wielu innych zabaw. Najpopularniejszą jest trzymanie rozciągniętej skakanki przez dwie osoby i kręcenie nią, podczas gdy pozostałe osoby skaczą. Jeśli skakanka jest dość długa, może skakać kilka osób jednocześnie.
SZCZUR
Drugim zastosowaniem skakanki może być szczur. Jest to nieco mniej znana gra, która polega na tym, że jedna z osób bierze skakankę (lub dwie skakanki związane ze sobą) i kręci nią nisko nad ziemią dookoła siebie, a pozostałe osoby stojące w kręgu muszą nad nią przeskakiwać. Komu się nie uda, zostaje szczurem i trafia do środka.
PRZYBORY NIETYPOWE DO ĆWICZEŃ
Damian Rudnik Trener Biegowy zaprezentuje ćwiczenia z przyborami nietypowymi do ćwiczeń w domu.: https://www.youtube.com/watch?v=J7Evuks9Fos
Kiedy dziecko uczy się najchętniej i dlaczego wtedy?
Jako dorośli coraz częściej zastanawiamy się nad tym, jak sprawić, aby nasze dzieci chętnie się uczyły i chciały zdobywać nowe umiejętności. Ponieważ przez dziesięciolecia uważano, że dzieci uczą się najbardziej efektywnie wówczas, kiedy się je do tego nakłoni i zdyscyplinuje, często sami wpadamy w pułapkę stosowania wobec nich przymusu. Tymczasem powoli zauważamy, że nasze metody zupełnie nie działają. Dzieci są coraz częściej zniechęcone do nauki, znudzone i zmęczone. Trudno dostrzec w nich potrzebę samodzielnego sięgania po książki, chyba że jest to związane z koniecznością odrobienia zadań domowych czy przygotowania się do lekcji.
Kiedy dziecko chce się uczyć?
Proces efektywnego uczenia się może zachodzić tylko wtedy, kiedy dziecko czuje wewnętrzną potrzebę podjęcia określonego działania, kiedy chce coś poznać, przeanalizować, zrozumieć i wykorzystać nową wiedzę w praktyce.
Poczucie bezpieczeństwa, dobra relacja
Dziecko najlepiej odnajduje się w atmosferze zrozumienia i spokoju.
Badania pokazują, że dzieci najlepiej rozwijają się i uczą wówczas, kiedy otoczy się je aurą zrozumienia, akceptacji, rozmowy oraz spokojnego i bezprzemocowego porozumienia. „Najchętniej podążają i współpracują z dorosłymi, którzy darzą ich szacunkiem i zaufaniem”.
Ruch i swobodna aktywność fizyczna
Codzienna aktywność fizyczna i kontakt z naturą pozwalają dzieciom zredukować poziom stresu, zwiększają wydajność ich pamięci, a także poprawiają koncentrację i stabilność emocjonalną.
Wypoczynek
Aby odpowiednio radzić sobie z przetwarzaniem informacji, zapamiętywaniem, koncentracją i selekcją wiedzy, mózg dziecka potrzebuje regeneracji, a ciało wypoczynku. Odpowiednia ilość snu i relaksu jest dla dzieci tak samo (albo i jeszcze bardziej) ważna jak dla nas, dorosłych. Brak czasu na wypoczynek zaburza procesy uczenia się i zapamiętywania, a w rezultacie młodzi ludzie mają coraz więcej trudności w nauce, czują się coraz bardziej zmęczeni i sfrustrowani. Warto mieć na uwadze ich podstawową potrzebę wypoczynku we współczesnym niezwykle przebodźcowanym i wciąż zmieniającym się świecie.
Źródło: Bauer J., Co z tą szkołą? Siedem perspektyw dla uczniów, nauczycieli i rodziców, Dobra Literatura, Słupsk 2015, s. 68.
Magdalena Boćko - Mysiorska Nieustannie spełniająca się mama i żona, pedagożka, coach, wykładowca, promotorka naturalnego rodzicielstwa, neuropsychologii i porozumienia bez przemocy. Na co dzień wspiera rodziców i nauczycieli w budowaniu trwałych i empatycznych relacji z dziećmi. Autorka podręczników, artykułów i bliskościowo-naukowego bloga: http://www.magdalenabockomysiorska.pl.
Więcej informacji na ten temat dla rodziców na stronie internetowej naszej szkoły w zakładce: Dla rodziców
Środa - 13-05-2020r.
Dzisiaj zachęcamy Was do zabaw podwórkowych.
GUMA
Dwie osoby stają na przeciw siebie w odległości około metra i między sobą mają rozciągniętą gumę do skakania, którą zahaczają za kostki. Trzecia osoba natomiast ma za zadanie, skacząc na tej gumie, wykonać bardzo konkretny, wcześniej ustalony układ. Jeśli jej się uda, zwiększamy trudność i podnosimy gumę za kolana, a później za uda. Jeśli się jednak nie uda, to zmienia się z jedną z pozostałych osób.
KLASY (CHŁOPEK)
Uczestnicy skaczą w 8 rundach, rzucając kamykiem na poszczególne pola. “Skucha” jest wtedy, gdy skaczące dziecko nadepnie na linię, podpiera się lub pomyli kroki (na poszczególnych polach skacze się na jednej nodze lub obunóż). Prosta gra, w której rysujemy kredą na ziemi lub patykiem na ziemi siedem kwadratów i jedno kółko na ich szczycie, a następnie skaczemy po całej trasie w odpowiedniej kolejności.
KOLORY
Moja ulubiona gra w piłkę z dzieciństwa! Uczestnicy stoją w kręgu i rzucają piłkę, wypowiadając nazwy kolorów. Gdy padnie kolor czarny, osoba łapiąca nie powinna złapać piłki. Są za to określone kary: gracz kolejno klęka na jedno kolano, dwa kolana, siada, a potem odpada (może się “odczarować”, kiedy złapie piłkę).
Polecamy książki:
„GRY I ZABAWY Z DAWNYCH LAT” Katarzyna Piętka oraz „BRULION ZABAW PODWÓRKOWYCH DLA KAŻDEGO”
Zawiera wiele szablonów i zabaw na niepogodę: państwa-miasta, statki, kropki, szewc, kartofel, boisko, smok i kilka innych.
GRA MEMORY „ZABAWY PODWÓRKOWE” Kapitan Nauka
Komplet 20 dużych kart, którymi można grać się na trzy sposoby w zależności od wieku dziecka:
Wiek 2+ Pamięć – klasyczne memory: dziecko zapamiętuje, gdzie leżą pary kart.
Wiek 4+ Spostrzegawczość – dzieci znajdują różnice pomiędzy pasującymi kartami.
Wiek 6+ Refleks – należy jak najszybciej znaleźć trzy różnice. http://wnaszejbajce.pl/memory-na-3-sposoby-zabawy-podworkowe-kapitan-nauka/
Prosty sposób na nudę- książka:
"8+2 i domek w lesie" Anne-Cath. Vestly Wydawnictwo Dwie Siostry, 2014 tłumaczenie Milena Skoczko http://bibliotekainspiracji.pl/bib/8-2-i-domek-w-lesie/
Książki polecane dla dzieci w wieku 9-12 lat.
Nowe przygody bohaterów najpopularniejszej norweskiej książki dla dzieci: "8 + 2 i ciężarówka".
Co to: aż jedenaście par śladów na śniegu przed domkiem w lesie? Właśnie wprowadzili się tutaj mama, tata i ośmioro dzieci: Maren, Martin, Marta, Mads, Mona, Milly, Mina i mały Morten. A razem z nimi - babcia. Teraz to najweselszy dom w całej Norwegii! Seria doczekała się norweskiej wersji telewizyjnej i kinowej w latach 70., w której babcię zagrała sama autorka, oraz adaptacji filmowej w 2013 roku.
Zabawy dla całej rodziny, które nic nie kosztują
Zapewne wielu z nas je pamięta – są to gry naszego dzieciństwa. Mogłoby się wydawać, że nie będą one atrakcyjne dla naszych dzieci. Nic bardziej my statki czy kółko-krzyżyk niezmiennie bawią i uczą. Wystarczy do nich kartka papieru i coś do pisania, a wspólna zabawa może dać wiele satysfakcji i radości całej rodzinie.
Inne zabawy dla całej rodziny
- Gry planszowe na rynku jest ich naprawdę dużo i cieszą się coraz większą popularnością. Warte polecenia są gry kooperacyjne, podczas których uczestnicy mogą stworzyć drużyny, mające mają wspólne zadanie. Gry godne polecenia to:
- Wsiąść do pociągu – to gra, która wymaga myślenia strategicznego i taktycznego. Gracze zbierają karty przedstawiające wagony i używają ich do budowy infrastruktury: dworców, tuneli, promów, torów kolejowych na określonej trasie np. Paryż-Warszawa.
- Cortex – w tej grze cała rodzina realizuje 8 rodzajów wyzwań, które rozwijają różne funkcje mózgu. W grze należy prawidłowo odpowiedzieć na pytania, aby otrzymać część układanki i następnie jak najszybciej ją ułożyć.
- Mamy szpiega – to wesoła nietypowa zabawa w szukanie szpiega. Gracze wcielają się w rolę szpiega, który próbuje nie dać się zdemaskować lub w rolę ścigających go agentów kontrwywiadu.
- Zakazana pustynia – w grze cała rodzina buduje latającą maszynę, by uciec z pustyni.
- Catan (Osadnicy z Catanu) – to gra rodzinno-ekonomiczna, której akcja rozgrywa się na niedawno założonej wyspie Catan. Każdy gracz uczestniczy w budowie nowych osiedli i dróg, aby zapewnić sobie zasoby. Jeśli gracz ma nadmiar zasobów może prowadzić handel z pozostałymi graczami.
- Talisman – to gra przygodowa, w której rodzina wyrusza do krainy smoków i magii. Czeka ją wiele przygód w wyprawie po największy skarb, legendarną koronę władcy. Gracze wcielają się w rolę wojowników, kapłanów i czarnoksiężników.
- Światowy konflikt – akcja tej gry toczy się w jednym z państw leżących na granicy dwóch sfer wpływów – rosyjskich i zachodnich. Gracze wcielają się w rolę lokalnych polityków, którzy starają się sięgnąć po władzę. Będą musieli skutecznie pozyskiwać fundusze na swoją działalność oraz wykorzystywać wpływy w kraju i za granicą.
- Sabotażysta – w grze uczestnicy wcielają się w rolę kopaczy poszukujących bryłek złota w głębokich tunelach labiryntu lub w sabotażystów, którzy utrudniają pracę kopaczom.
- CV – co by było, gdyby – w tej grze uczestnicy mogą stworzyć swoje unikatowe CV. Właściwie można zostać, kim się chce, budując swoją historię krok po kroku.
Zawsze można też skorzystać z bardziej znany gier jak: Dobble, Pytaki, Karty Dixit czy Scrabble.
- Zabawy na świeżym powietrzu – to wspólne wycieczki rowerowe, zwiedzanie okolicy, zabawa w podchody. Ciekawym pomysłem jest zabawa „poszukiwacze skarbów”. Dorośli wręczają dzieciom wcześniej przygotowaną przez siebie mapę, na której jest wyznaczona droga wraz z różnymi niespodziankami, którą dzieci muszą pokonać i dojść do skarbu.
- Zabawy plastyczne – jak tradycyjne rysowanie czy malowanie albo tworzenie bardziej skomplikwanych dzieł np. z wykorzystaniem techniki decoupage. Dzieci lubią też lepienie z gliny, plasteliny czy masy solnej. Ciekawą i kreatywną zabawą jest narysowanie czegoś na kartce z zamkniętymi oczami, a następnie poproszenie dziecka o dokończenie rysunku i na odwrót. Warto też pamiętać o wspólnej sztuce tworzenia origami. Wspólne czytanie i opowiadanie historii – to najlepszy czas na bycie razem, na bycie blisko, na przytulanie. Daje to dziecku poczucie, że jest ważne i kochane.
- Wspólne gotowanie, pieczenie i sprzątanie – można również zaangażować dzieci w różne domowe czynności. Np. nakrywanie do stołu, przygotowanie kanapek, rozpakowanie zakupów itp. Pozwoli to poczuć dziecku, że jest współodpowiedzialne za porządek w domu, a jednocześnie wzmocni jego poczucie wartości, gdy będzie miało realny wkład w życie rodziny. Wracając do cytatu zamieszczonego na początku tego artykułu, myślę, że to, co daje dzieciom pewność, że są kochane i ważne dla rodziców, to dobrze spędzony wspólnie czas na zabawie i rozmowach. To po prostu bycie razem, a nie obok siebie. Warto zadbać, aby ten wspólny czas dla rodziny nie był przerywany bezmyślnymi telefonami, esemesami czy sprawdzaniem wiadomości.
Literatura:
https://dziecisawazne.pl/dziecko-potrzebuje-wspolnego-spedzania-czasu/
Trening umiejętności wychowawczych, M. Całusińska, wydawnictwo GWP, Sopot 2012. Marzena Jasińska
Trener z rekomendacją trenerską Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, dyplomowany coach Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej, doradca zawodowy.
Czwartek – 14-05-2020r.
Aktywność fizyczna dla każdego - zachęcamy wszystkich do codziennej aktywności fizycznej.
Wybrana aktywność fizyczna powinna dawać przyjemność i satysfakcję, nie może być wymuszona, najlepiej aby nie wiązała się z rywalizacją i stwarzała możliwość chwilowego oderwania od bieżących problemów. Ważne, aby poziom wysiłku był dostosowany do kondycji i możliwości danej osoby. Wybrany rodzaj aktywności ruchowej powinien być na tyle atrakcyjny, aby można było poczuć motywację do jego systematycznego, rutynowego wykonywania. W celu redukcji odczuwanego stresu zaleca się bieganie, pływanie, crossfit, aerobik, taniec, zumbę, nordic walking, pilates, jogę, ale też ćwiczenia na siłowni, gry zespołowe, sporty walki, jazdę rowerem i wiele innych.
Osoby aktywne, które mają lepszą kondycję fizyczną i lepszą sprawność organizmu, charakteryzuje np. znacznie mniejsza reaktywność serca na stresory, a także lepsza zdolność regeneracji układu sercowo-naczyniowego. Dlatego też u osób regularnie aktywnych ruchowo istotnie rzadziej dochodzi do pogorszenia stanu zdrowia wywołanego stresem niż u osób biernych fizycznie i preferujących siedzący tryb życia.
Zachęcamy Was do świadomego korzystania ze smartfona. Zmienić jego funkcję w codziennym życiu, tak by stał się narzędziem , nie celem. Innymi słowy wykorzystać go np. jako pomoc w planowaniu i monitorowaniu treningów.
Aplikacje sportowe:
- ENDOMONDO SPORTS TRACKER;
- AEROBICZNA SZÓSTKA WEIDERA- A6W;
- VIRTUA GYM;
- 7-MINUTOWE ĆWICZENIA;
- 30-DNIOWE WYZWANIE FITNESS
Zachęcamy Was do korzystania z tych aplikacji sportowej. Zestawy ćwiczeń są bardzo ciekawe. Z pewnością polubicie te ćwiczenia.
Zaczynamy od:
*7-MINUTOWE ĆWICZENIA
https://www.youtube.com/watch?v=mmq5zZfmIws
*AEROBICZNA SZÓSTKA WEIDERA- A6W
https://www.youtube.com/watch?v=nRjEKVKACWM
*30-DNIOWE WYZWANIE FITNESS
https://www.youtube.com/user/martahennig?sub_confirmation=1
Jeśli chcecie porządnie wziąć się za swoją formę, kondycję, sylwetkę i zdrowie – trenujcie z Martą Hennig - "Codziennie Fit".
Przygotowany został dla Was nowy miesięczny plan treningowy w dwóch wersjach – dla osób początkujących i dla osób zaawansowanych – który pomoże przez następne 30 dni stać się bardziej fit. Wyzwanie fit w miesiąc czas zacząć! Zachęcamy do korzystania z tych aplikacji sportowych. Ćwiczcie sami lub z rodziną. To działa!
Piątek – 15-05-2020r. - dzień na podsumowanie działań.
- Prezentacja zdjęcie lub plakat "Ja i moja rodzina ćwiczymy razem" dla wszystkich chętnych uczniów naszej szkoły - technika wykonania dowolna. Dobrej jakości zdjęcie racy przesyłamy do p. Moniki Kretiuk: adres e-mail:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. do 14-05-2020 r. - Prezentacja dla chętnych uczniów – samodzielne przygotowanie przyboru nietypowego do ćwiczeń- forma dowolna - przybory domowe i nie tylko dla uczniów klas IV – VIII. Dobrej jakości zdjęcie pracy przesyłamy do p. Jolanty Kiełbowicz: adres e-mail:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. do 14-05-2020 r. - Prezentacja- hasło, wierszyk lub piosenka o zdrowiu dla wszystkich chętnych uczniów naszej szkoły - temat przewodni Zdrowy styl życia. Prace przesyłamy do p. Małgorzaty Czech, adres e-mail:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. do 14-04-2020r.
Podsumowanie działań z całego tygodnia nastąpi w poniedziałek 18-05-2020r.
Pamiętajcie o przesyłaniu swoich prac!!!
Pozdrawiamy
Zespół Promocji Zdrowia przy Szkole Podstawowej
im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Starym Uścimowie