Skip to main content

Koronawirus

Jak radzić sobie ze stresem w pandemii spowodowanej koronawirusem

Rozprzestrzeniane są fałszywe informacje na temat COVID-19 a z tym związany jest stres i wysoki poziom lęku. Poniżej przedstawiamy Państwu opracowanie Amerykańskiej Akademii Psychiatrii Dzieci i Młodzieży dotyczącej rozmowy z dziećmi i adolescentami o aktualnych wydarzeniach.

  1. Stwarzamy dziecku wspierające środowisko, aby czuło się bezpiecznie zadając pytania. Niewskazane jest jednak poruszanie tego tematu, jeśli dziecko nie wykazuje gotowości.
  2. Odpowiadamy szczerze na zadawane przez dziecko pytania.
  3. Używamy łatwych i przystępnych dla dziecka słów. Dostosowujemy formę komunikacji do wieku, umiejętności i poziomu rozwoju dziecka.
  4. Korzystamy z wiarygodnych źródeł informacji (np. raporty WHO czy gov).
    https://www.gov.pl/web/zdrowie/co-musisz-wiedziec-o-koronawirusie
    https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019
  5. Musimy być przygotowani na to, by musieć wielokrotnie powtarzać informację lub wyjaśnienia. Wielokrotne pytanie o tą samą rzecz, może być formą poszukiwania przez dziecko wsparcia.
  6. Razem z dzieckiem rozpoznajemy i nazywamy uczucia, które mu towarzyszą. Pozwalamy naszemu dziecku odczuć, że jego pytania i zmartwienia są ważne i właściwe.
  7. Dzieci podchodzą do każdej sytuacji bardzo osobiście. Mogą wykazywać oznaki zamartwiania się o krewnych, bliskich, przyjaciół i znajomych. Mogą bać się o własne bezpieczeństwo i bezpieczeństwo członków rodziny. Pytać o rodzinę lub znajomych mieszkających za granicą.
  8. Wspieramy dziecko, ale nie dajemy obietnic bez pokrycia. Każdy z nas może zapewnić dziecku poczucie bezpieczeństwa w domu, ale nie może zagwarantować, że nikt w obrębie regionu nie zachoruje.
  9. Powinniśmy uświadomić dziecko, że osoby dotknięte koronawirusem otrzymują pomoc. To bardzo dobra okazja, by pokazać dzieciom, że gdy dzieje się coś przerażającego lub złego, zawsze można zwrócić się o pomoc i są ku temu odpowiednie służby.
  10. Ponieważ dzieci uczą się od najbliższych dorosłych: rodziców i nauczycieli. Będą obserwować nasze zachowanie i reakcje na wiadomości dotyczące wirusa. Uczą się również poprzez słuchanie rozmów dorosłych, pamiętajmy o tym.
  11. Niewskazane jest nadmierne oglądanie przez dziecko telewizji i słuchanie wiadomości. Tego typu działania mogą wywoływać nadmierny lęk i napięcie. Tym bardziej, że informacje medialne mogą być dla dziecka zbyt trudne do zrozumienia i jest ich w tym czasie zbyt wiele.
  12. Dzieci, które doświadczyły poważnej choroby lub straty mogą być wyjątkowo wrażliwe i wykazywać nadmierne reakcje na obrazy i raporty prezentowane w mediach dotyczące choroby i śmierci. Te dzieci wymagają dodatkowej uwagi i wsparcia z Naszej strony.
  13. Szczególnej troski i monitorowania wymagają następujące objawy ze strony dziecka: zaburzenia snu, nadmierne zamartwianie się, lęki na temat śmierci i choroby. Bardzo nasilone mogą wymagać konsultacji psychologicznej.
  14. Osoby dorosłe mogą być stale zainteresowane codziennymi wydarzeniami, jednak większość dzieci chce być po prostu dziećmi. Mogą nie wykazywać zainteresowania sytuacją lub nie chcieć myśleć o tym co dzieje się w kraju lub za granicą. Będą wolały grać w gry, bawić się, czy czytać książki i warto im na to pozwolić z zachowaniem aktualnych wskazań prozdrowotnych i profilaktycznych.

Sytuacja zagrożenia zdrowia nie jest dla nikogo łatwa do zrozumienia i zaakceptowania. Nic więc dziwnego, że wiele dzieci może czuć się zagubionych, bądź wystraszonych. Jako dbający dorośli, możemy pomóc poprzez słuchanie oraz odpowiadanie w sposób wspierający, szczery i zrozumiały. Na szczęście często dzieci wykazują dużą odporność psychiczną na stratę czy chorobę, Ważne jest jednak, by tworzyć bezpieczne i otwarte środowisko, w którym dzieci będą czuły się swobodnie zadając pytania. Możemy skutecznie pomóc dzieciom w radzeniu sobie w stresujących wydarzeniach i zminimalizować odczuwane napięcie.

Przygotowane podstawie:
Fassler, D. (2020). Talking with children about coronavirus (COVID19). American Academy of Child and Adolescent Psychiatry. [dostępny www.aacap.org 13.03.2020].

Link do ciekawego artykułu o tym jak rozmawiać z dzieckiem.
https://rodzice.fdds.pl/wiedza/jak-rozmawiac-z-dzieckiem-o-niepokojacej-sytuacji-zwiazanej-z-koronawirusem/?fbclid=IwAR3553BNGZ_E2NfLjKLuULF-AncytvQj-2s9d0RdMoqHiqvVvjcGTdZd7EE