Jak radzić sobie ze stresem w pandemii spowodowanej koronawirusem
Rozprzestrzeniane są fałszywe informacje na temat COVID-19 a z tym związany jest stres i wysoki poziom lęku. Poniżej przedstawiamy Państwu opracowanie Amerykańskiej Akademii Psychiatrii Dzieci i Młodzieży dotyczącej rozmowy z dziećmi i adolescentami o aktualnych wydarzeniach.
- Stwarzamy dziecku wspierające środowisko, aby czuło się bezpiecznie zadając pytania. Niewskazane jest jednak poruszanie tego tematu, jeśli dziecko nie wykazuje gotowości.
- Odpowiadamy szczerze na zadawane przez dziecko pytania.
- Używamy łatwych i przystępnych dla dziecka słów. Dostosowujemy formę komunikacji do wieku, umiejętności i poziomu rozwoju dziecka.
- Korzystamy z wiarygodnych źródeł informacji (np. raporty WHO czy gov).
https://www.gov.pl/web/zdrowie/co-musisz-wiedziec-o-koronawirusie
https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019 - Musimy być przygotowani na to, by musieć wielokrotnie powtarzać informację lub wyjaśnienia. Wielokrotne pytanie o tą samą rzecz, może być formą poszukiwania przez dziecko wsparcia.
- Razem z dzieckiem rozpoznajemy i nazywamy uczucia, które mu towarzyszą. Pozwalamy naszemu dziecku odczuć, że jego pytania i zmartwienia są ważne i właściwe.
- Dzieci podchodzą do każdej sytuacji bardzo osobiście. Mogą wykazywać oznaki zamartwiania się o krewnych, bliskich, przyjaciół i znajomych. Mogą bać się o własne bezpieczeństwo i bezpieczeństwo członków rodziny. Pytać o rodzinę lub znajomych mieszkających za granicą.
- Wspieramy dziecko, ale nie dajemy obietnic bez pokrycia. Każdy z nas może zapewnić dziecku poczucie bezpieczeństwa w domu, ale nie może zagwarantować, że nikt w obrębie regionu nie zachoruje.
- Powinniśmy uświadomić dziecko, że osoby dotknięte koronawirusem otrzymują pomoc. To bardzo dobra okazja, by pokazać dzieciom, że gdy dzieje się coś przerażającego lub złego, zawsze można zwrócić się o pomoc i są ku temu odpowiednie służby.
- Ponieważ dzieci uczą się od najbliższych dorosłych: rodziców i nauczycieli. Będą obserwować nasze zachowanie i reakcje na wiadomości dotyczące wirusa. Uczą się również poprzez słuchanie rozmów dorosłych, pamiętajmy o tym.
- Niewskazane jest nadmierne oglądanie przez dziecko telewizji i słuchanie wiadomości. Tego typu działania mogą wywoływać nadmierny lęk i napięcie. Tym bardziej, że informacje medialne mogą być dla dziecka zbyt trudne do zrozumienia i jest ich w tym czasie zbyt wiele.
- Dzieci, które doświadczyły poważnej choroby lub straty mogą być wyjątkowo wrażliwe i wykazywać nadmierne reakcje na obrazy i raporty prezentowane w mediach dotyczące choroby i śmierci. Te dzieci wymagają dodatkowej uwagi i wsparcia z Naszej strony.
- Szczególnej troski i monitorowania wymagają następujące objawy ze strony dziecka: zaburzenia snu, nadmierne zamartwianie się, lęki na temat śmierci i choroby. Bardzo nasilone mogą wymagać konsultacji psychologicznej.
- Osoby dorosłe mogą być stale zainteresowane codziennymi wydarzeniami, jednak większość dzieci chce być po prostu dziećmi. Mogą nie wykazywać zainteresowania sytuacją lub nie chcieć myśleć o tym co dzieje się w kraju lub za granicą. Będą wolały grać w gry, bawić się, czy czytać książki i warto im na to pozwolić z zachowaniem aktualnych wskazań prozdrowotnych i profilaktycznych.
Sytuacja zagrożenia zdrowia nie jest dla nikogo łatwa do zrozumienia i zaakceptowania. Nic więc dziwnego, że wiele dzieci może czuć się zagubionych, bądź wystraszonych. Jako dbający dorośli, możemy pomóc poprzez słuchanie oraz odpowiadanie w sposób wspierający, szczery i zrozumiały. Na szczęście często dzieci wykazują dużą odporność psychiczną na stratę czy chorobę, Ważne jest jednak, by tworzyć bezpieczne i otwarte środowisko, w którym dzieci będą czuły się swobodnie zadając pytania. Możemy skutecznie pomóc dzieciom w radzeniu sobie w stresujących wydarzeniach i zminimalizować odczuwane napięcie.
Przygotowane podstawie:
Fassler, D. (2020). Talking with children about coronavirus (COVID19). American Academy of Child and Adolescent Psychiatry. [dostępny www.aacap.org 13.03.2020].
Link do ciekawego artykułu o tym jak rozmawiać z dzieckiem.
https://rodzice.fdds.pl/wiedza/jak-rozmawiac-z-dzieckiem-o-niepokojacej-sytuacji-zwiazanej-z-koronawirusem/?fbclid=IwAR3553BNGZ_E2NfLjKLuULF-AncytvQj-2s9d0RdMoqHiqvVvjcGTdZd7EE